ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«ԳՈՐԾՈՂ ԳՆԵՐԻ ՈՒ ԳՆԱՃԻ ՊԱՅՄԱՆՆԵՐՈՒՄ ԿԵՆՍԱՊԱՀՈՎՄԱՆ ԽՆԴԻՐ ՉԵՍ ԼՈՒԾԻ»

«ԳՈՐԾՈՂ ԳՆԵՐԻ ՈՒ ԳՆԱՃԻ ՊԱՅՄԱՆՆԵՐՈՒՄ ԿԵՆՍԱՊԱՀՈՎՄԱՆ ԽՆԴԻՐ ՉԵՍ ԼՈՒԾԻ»
11.12.2009 | 00:00

2010-ի պետական բյուջեի, հայ-թուրքական արձանագրությունների և ղարաբաղյան խնդրի շուրջ իր դիտարկումներն է ներկայացնում «Ժառանգություն» կուսակցության խորհրդի նախագահ ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ:
-Ինչպե՞ս կբնորոշեք 2010-ի բյուջեի նախագիծը:
-Ըստ իս` անկանոն բյուջե, որովհետև այդ նախագծում անձամբ ես չեմ տեսնում լուծումներն այն խնդիրների, որ ունենք:
-Կոնկրետ` ո՞ր խնդիրների։
-Առաջին հերթին` սոցիալական իրավիճակի լարվածության մեղմացումը: Աշխատավարձերի, թոշակների բարձրացում չկա, նվազագույն աշխատավարձը մնում է նույնը, պաշտոնական գնաճը` 1 տոկոս, այն դեպքում, երբ աշխարհում բավականին մեծ գնանկում կա։ Իսկ մեզ մոտ առաջին անհրաժեշտության ապրանքները բավականին թանկացել են: 2010-ին սպասվում է գազի գնի աճ, որն իր հետ պարտադիր բերելու է նոր թանկացումներ, որովհետև գազը տնտեսության մեջ գնագոյացնող միջոց է, ավելացրեք դրան նաև տրանսպորտը, որովհետև մեծ թվով մեքենաներ գազով են աշխատում, և ակնհայտ կդառնա 2010-ին գնաճի անխուսափելիությունը: Համադրելով այդ թվերը փորձագիտական եզրակացության հետ` կենսապահովման զամբյուղը պետք է լիներ 50000 դրամ, սպառողական զամբյուղը` 40000: Տրամաբանական է, որ նվազագույն աշխատավարձը սահմանվի կենսապահովման նվազագույն զամբյուղի հիման վրա: Աղքատության հաղթահարման ռազմավարական ծրագրում այդպես էլ նախատեսվում է, բայց 2007 թվականից առայսօր դա տեղի չի ունեցել: Պետական սեկտորում աշխատավարձը մոտավորապես 80-90000 դրամ է, մասնավոր սեկտորում` 120-200000: Գործող գների ու գնաճի պայմաններում այս գումարով կենսապահովման խնդիր չես լուծի:
-Դուք չե՞ք մոռացել ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի մասին:
-Ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը, ցավոք, հնարավոր չէ մոռանալ: Աշխարհում ամենախոր տնտեսական անկում ունեցող երկիրը դարձանք, ճգնաժամն ամենաուժեղ ներգործությունն ունեցավ խոցելի խմբերի, փոքր ու միջին բիզնեսի վրա:
-Խոշոր բիզնեսը ճգնաժամից չտուժե՞ց:
-Խոշոր բիզնեսն ինչպես եղել էր ստվերում, այդպես էլ մնաց: Նրա հարկային մուտքերը բավականին նվազեցին փոքր ու միջին բիզնեսի վճարած հարկերի համեմատ: Իսկ այդ եկամուտները պետք է մտնեին բյուջե և սոցիալական խնդիրներ լուծեին: Արդյունաբերության այն ճյուղերը պետք է խթանել, որոնք մեծ թվով աշխատատեղեր ու եկամուտներ են ապահովում։ Այդ առումով կարևոր է ներդրումների խնդիրը, բայց վարվող քաղաքականության պատճառով մի քանի օր առաջ Հունգարիայում կայացած էներգետիկ կոնֆերանսի ժամանակ «Դոյչե բանկի» ներկայացուցիչը կոչ էր անում Հայաստանում ներդրումներ չանել, որովհետև դրանք մեծ ռիսկեր են պարունակում: Նման ֆորումում այդպիսի գնահատականի արժանացող երկիրը ներդրումների համար անբարենպաստ է դառնում: Հարկային քաղաքականության առնչությամբ ևս մեկ անգամ կցանկանայի շեշտել պրոգրեսիվ հարկման մեխանիզմի ներմուծման անհրաժեշտությունը, որը հնարավորություն կտա փոքր ու միջին բիզնեսին խոշոր բիզնեսից պաշտպանվել և խուսափել գերկենտրոնացումից: Այս խնդիրների լուծմամբ կունենայինք և՛ աշխատավարձերի բարձրացում, և՛ հարկային մուտքերի ավելացում, ճգնաժամն էլ այդքան ծանր ազդեցություն չէր ունենա:
-Ինչպե՞ս եք գնահատում հայ-թուրքական հարաբերությունները մյունխենյան հանդիպումից հետո:
-Կարծում եմ` իշխանությունները փորձում են ժամանակ շահել: Սա մեկ անգամ ևս ապացուցում է, որ հայ-թուրքական հարաբերությունները պայմանավորված են հայ-ադրբեջանական հարաբերություններով։ Թուրքական կողմն անընդհատ շեշտում է, որ առանց ազատագրված տարածքները վերադարձնելու սահման չեն բացի:
-Ե՞րբ խորհրդարանները կվավերացնեն արձանագրությունները:
-Կարծում եմ` Թուրքիայի խորհրդարանը` մինչև ապրիլի 24-ը, Հայաստանինը` դրանից հետո:
ԼՂ խնդիրն ավելի ուշ կլուծվի, որովհետև Հայաստանի իշխանություններն այս պահին չեն կարող դա անել: «Ժառանգությունը» կողմ է հայ-թուրքական հարաբերություններին, բայց ոչ` նախապայմանների հաշվին: Քաղաքակիրթ երկխոսությունը նախապայմաններ չի ընդունում, ուղղակի քննարկվում են խնդիրները, ոչ թե մի կողմը ստանում է իր ցանկացածը, մյուս կողմը գնում է զիջումների: Նույն կերպ «Ժառանգությունը» դեմ է մադրիդյան սկզբունքներին, որտեղ անընդունելի մեխանիզմներ կան: Նախ` չկա Լեռնային Ղարաբաղը որպես բանակցող, որոշում ընդունող կողմ, այլ ընդամենը Ղարաբաղին «մատուցվում» է որոշվածը: Այդքանից հետո նույնիսկ եթե ԼՂՀ-ն անկախություն ստանա (չմոռանանք նաև, որ կա հանրաքվեի խնդիր), ակնհայտ է, որ Ղարաբաղն այսուհետ անվտանգ չի կարող լինել:
-Իսկ միջազգային երաշխիքնե՞րը, խաղաղապահ ուժերը չե՞ն կարող ապահովել ԼՂՀ-ի անվտանգությունը:
-Ցանկացած խաղաղապահ ուժ, վաղ թե ուշ, հեռանում է, նրա առաքելությունը կարճաժամկետ է, իսկ հեռանալուց հետո՞...
Լեռնային Ղարաբաղի պաշտպանության բանակը ներկա իրադրությունում պատրաստ է կանխելու ցանկացած ագրեսիա և հակահարված տալու, բայց բնական պաշտպանական միջոցները կորցնելուց հետո այդպես չի լինի: Ազատագրված շրջաններն ուղղակի կենսատարածքներ են, որոնք ունեն քաղաքական, տնտեսական, ռազմական նշանակություն և ապահովում են զարգացման հնարավորություններ: Ինձ շատ մտահոգեցին Թուրքիայի արտգործնախարար Ահմեդ Դավուդօղլուի և Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի որոշ հայտարարությունները: Ադրբեջանի նախագահն ուղղակի հայտարարեց, որ Լեռնային Ղարաբաղի ազատագրված տարածքները հայերը կարող են չվերադարձնել միայն մի դեպքում, եթե դրանք բնակեցվեին, բայց հայերը չեն կարող բնակեցնել, որովհետև Հայաստանն ունի ժողովրդագրական խնդիր` 1,7 միլիոն հայերը տարածքներ բնակեցնելու ռեսուրս չունեն: Ի հակադրություն նշվում է, որ Ադրբեջանն ունի 9 միլիոն բնակիչ, մի քանի տարուց` 10 միլիոն կդառնա: Թվերը չքննարկենք, բայց պրոբլեմը կա: Իսկ Դավուդօղլուն արձանագրությունները խորհրդարանին ներկայացնելիս ասաց. «Հայաստանը հիմա աղքատ երկիր է և մեծ արտագաղթ կա»: Համադրեք այս խոսքերը։ Հնարավո՞ր է իրավիճակը փոխել: Իհարկե: Բայց դրա համար պետք է մտածել ոչ թե սեփական շահի ու պաշտոնի մասին, այլ պետական երկարաժամկետ քաղաքականություն մշակել։ Մենք ունենք հզոր սփյուռք, կարող ենք այնպիսի պայմաններ ստեղծել, որ Հայաստանը տնտեսապես զարգանա, և բնակչության թվի աճ արձանագրվի:
-Մյունխենյան հանդիպման ընթացքում, լրատվամիջոցների հավաստմամբ, շրջանակային համաձայնագրի պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել: Եթե այդպես է, Ձեր կարծիքով, ե՞րբ այդ համաձայնագիրը կստորագրվի:
-Երբ խորհրդարանները վավերացնեն արձանագրությունները, սահմանները բացվեն, հասարակությունը ժամանակ ունենա այդ ամենն ընկալելու:
-Հնարավոր համարո՞ւմ եք, որ այդ շրջանակներում Թուրքիան ընդունի Հայոց ցեղասպանությունը:
-Սահմանների ճանաչումից հետո արդյո՞ք ցեղասպանության ընդունումն այն նշանակությունը կունենա, ինչը մենք ենք ցանկանում: Եթե ընդունումն ընդամենը մեկ նախադասությամբ է լինելու, առանց իրավական հետևանքների, Թուրքիան դա կանի և ազատ կարձակի ձեռքերը...
-Ե՞րբ:
-Չեմ կարծում, թե մոտակա ժամանակներում:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1484

Մեկնաբանություններ